Pagina's

vrijdag 25 september 2015

Candida


Zo, nu even een lesje Candida, want als je imuunsysteem naar de klote is heb je grote kans dat dit ook de kop op kan steken. De tekst heb ik van de candida.nl site gepikt, waarvoor mijn dank!

Candida Albicans, kortweg Candida, is een gist die zich van nature voornamelijk in de darmen bevindt, maar ook op andere vochtige plaatsen zoals in de mond en de vagina. In de darm is Candida Albicans een gecontroleerd bestanddeel van de darmflora. Wanneer zich door omstandigheden een verandering in de darmflora voordoet, kan de daar normale gistvorm van de Candida overgaan in een schimmelvorm. Vanuit de darmen kan deze schimmel zich via het bloed naar andere delen van het lichaam verspreiden. Dit kan leiden tot een (chronische) Candida infectie. Een Candida infectie is een zeer vervelend maar ook hardnekkig probleem dat verantwoordelijk kan zijn voor maanden tot zelfs jaren van chronische klachten.
Infecties door de gist Candida Albicans komen het meest voor bij mensen met een verzwakt immuunsysteem. Bij mensen met een sterk immuunsysteem worden gistinfecties voorkomen doordat de cellen van het immuunsysteem door het lichaam patrouilleren om de gisten op te sporen, te herkennen en te doden.
Nu blijft het bij mij godzijdank (nog) in de bovenste helft van mijn lijf, dwz in mijn mond en die ozo verschrikkelijk pijnlijke kee, heerlijk met die slijmdraden rond mijn strot! Ik heb er wel een medicijn tegen gekregen. De fotootjes zijn niet van mij hoor :-)