Pagina's

donderdag 7 mei 2015

What a Day! Controle hersenen St. Elisabeth Tilburg

Met de nodige zenuwen zijn we vanmorgen weer naar Tilburg gereden om weer een MRI van mijn hoofd te laten maken, nu geen 3 maanden maar 6 weken na de vorige controle omdat toen een ontsteking aan een van de behandelde metastases was gevonden waarna ik na een paar weken last kreeg van uitvalverschijnselen aan de linker helft van mijn lichaam. 28/4 heb ik hierover met dr. Hanssen gebeld en zouden we zien of het ontstekingsvocht weg te krijgen was met dexamethason. (2 x 3 mg per dag) Daar voel je je best goed bij :-) Dus nu na een volle week dexamethason, op naar de MRI. Er zijn 2 zaken belangrijk vandaag.

1. de ontsteking is opgehouden en verdwenen
2. er mogen geen nieuwe uitzaaiingen zijn want dat zou betekenen dat de tumor in mijn longen niet stil is.

MRI gemaakt en na een uur mochten we eindelijk naar de afspraak bij dr. Hanssens. Er werden veel vragen gesteld over hoe mijn klachten nu waren en hoe meer er gevraagd werd, des te meer ik voelde dat er iets niet goed was. Eindelijk op het punt aangekomen van duidelijkheid:

1. de ontsteking is weg maar de tumor is gegroeid en wel naar 16mm, in de stam van de  middenhersenen. Dit is een van de moeilijkere bereikbare plaatsen en heeft een iets lager "scoringsratio" dan overige gebieden, nog heel hoog maak ik blijk de simpele pech te hebben dat het niet gelukt is en over moet. AFSCHUWELIJK maar het is zoals het is en het wordt volgende week al weggehaald met de door mij zo gehate maar zo een prachtige methode.

2. ER ZIJN GEEN NIEUWE UITZAAIINGEN gevonden!!!! PRACHTIG NIEUWS! Ik zie de uitslag van de CT scan van mijn longen volgende week met wat meer vertrouwen tegemoet.

Heel uitgebreid heeft de dokter laten zien hoe alles in elkaar zat, het wat hoe en waarom. Dat is heel erg prettig en hier kunnen heel wat artsen een voorbeeld aan nemen. De dexamethason zetten we door en nadat de tumor volgende week weggehaald wordt dan kan dat afgebouwd worden (gelukkig maar want buiten dat ik mijn lijf inmiddels een van de grotere chemische fabrieken vind, heb ik heel de dag   door ontzettende honger.

Even een stukje van www.gezondheidsnet.nl gepikt om het e.e.a. wat te visualiseren :-)

Middenhersenen

Het mesencephalon, de middenhersenen, zijn het bovenste deel van de hersenstam. De middenhersenen zijn betrokken bij de regulatie van zintuiglijke en motorische functies en spelen bijvoorbeeld een rol bij het tot stand komen van oogbewegingen. Ook visuele en auditieve reflexen worden hier gecoördineerd.